Warm heart of Africa - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu Warm heart of Africa - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu

Warm heart of Africa

Blijf op de hoogte en volg Sharlon

08 September 2015 | Malawi, Mzuzu

Daar zit ik dan, met mijn paspoort en vliegticket in een drukke hal op schiphol. Nog even snel een paar doelen opstellen voor ik het vliegtuig instap; met schildpadden zwemmen, blijkbaar een weekje naar Zambia (gedoe met visum), maar het belangrijkste is toch wel; terug naar de basis, kleine dingen waarderen en ervan genieten, je niet laten leiden door de klok en sociaal zijn met een paar woorden.
Dat het verschil groot is, is meteen op het vliegveld in Ethiopie zichtbaar. Een duitse meneer vloekt en tiert omdat de electische borden niet werken waar de vluchttijden met gate opstaan. Een aantal mensen proberen hem te kalmeren. Ik merk dat ik geirrteerrd en zelf een beetje boos word. Wat verwacht je dan? Je bent in Afrika?! Gelukkig ben ik wijs genoeg om mijn mond dicht te houden en alleen een duidelijke blik zijn kant op te werpen. Negeren en genieten van al het moois om je heen. Een kind die op de rug gedragen wordt in een doek, mensen die elkaar hartelijk groeten en een vriendelijke dame van het vliegveld die erg haar best doet om zo goed mogelijk de informatie om te roepen die we nodig hebben. In Malawi word ik opgehaald door David the driver. Hij verteld me zo goed als kan een beetje over de cultuur en de do’s and don’ts. Ik kom rond een uurtje of 5 in de avond aan. Ik ben kapot na de lange reis en wil alleen nog maar naar bed.

De volgende dag kan ik met meer aandacht het ENORME huis bekijken. Een badkamer, een keuken (groter dan thuis), een woonkamer, een tuin en 3 slaapkamers. De douche geeft alleen koud water, wat heerlijk klinkt omdat het zulk warm weer is, maar wat in de praktijk toch een boel kippenvel geeft wanneer ik douche. Beetje bij beetje wordt het mijn huis, foto’s aan de muur, kleedje op de grond, eigenlijk heb ik gewoon overal wat rommel liggen. Wat nog het meest bijzondere is, is dat de planten in de binnentuin GENOEG water krijgen, ze verzuipen bijna, en ik in de ochtend amper mijn tanden kan poetsen en het water alweer op is.. ook in de avond kan ik geen douche nemen omdat het water op is… toch maar even iemand vragen hoe dat zit?!

Hier zijn ook van die geweldige beesten die non-stop lawaai maken. Helaas heb ik hier geen waterpistool zoals in Italie om ze te lijf te gaan. (krekels heten ze, maar vond dit spannender klinken). Ook word ik in de avond vergezeld door meerdere vogels, lijken op kraaien, maar dan groter en met witte vlakken.

Ik geef eerlijk toe dat ik mijn regel (regel: pas na 2 maanden souvenirs kopen) alweer gebroken heb. (Mam, houd je hart vast). Ik heb een leuk winkeltje gevonden die mijn tas uit Ghana, die hele grote, wil namaken voor een paar euro. Ook heb ik PRACHTIGE schilderijen gezien. Dus ik zal toch echt het huis uit moeten straks omdat ik anders geen ruimte heb voor al die mooie schilderijen. Maar die heb ik nog niet gekocht hoor!

De prijzen zijn bijzonder, voor een snickers (jaja, die hebben ze hier ook) betaal je €0.50 en voor een paar appels betaal je bijna €3,-. Maar geen zorgen, dik word ik niet omdat ik elke dag een “heuvel” moet beklimmen. Dus ik kom terug met sterke kuiten en een goeie kont! Ik kan ook die leuke fietsen gebruiken, het zijn fietsen met een luxe zitje achterop. Ze brengen je overal naar toe voor een paar cent. Maar ben bang als ik daar eenmaal aan begin ….

Voor nu eerst wel voldoende denk ik. De volgende keer zal ik ook over de kliniek schrijven. Maar daar weet ik helaas nog niet veel vanaf omdat ik nog niet veel van het programma gezien heb. Wel veel gehoord natuurlijk tijdens mijn vele rondleidingen door vele verschillende mensen, maar dat is minder leuk schrijven.

Ohja, de taal… blijft toch lastig he dat uitspreken. Al weet ik alwel wat cannabis is (chambaa). Redelijk belangrijk zodat ik de clienten kan aanspreken als ze het erover hebben..
Maar zoals ik begijp hebben ze meerdere talen hier, dus het word nog een hele uitdaging.

Tot de volgende keer!

  • 08 September 2015 - 09:36

    Doret:

    Ik zal een waterpistool opsturen voor de krekels haha ;)

  • 08 September 2015 - 10:07

    Steffie:

    Geen dagelijkse squatoefeningen nodig dus

  • 10 September 2015 - 17:36

    Anneleen:

    Tof om te lezen. En die krekels, van dat geluid ga je vanzelf houden....

  • 11 September 2015 - 13:35

    Somaya:

    Ooh sis! Super om te lezen

  • 14 September 2015 - 21:23

    Jannir:

    Hallo ik al een berichtje gestuurd maar dan nog maar eentje alles goed zo te horen en te zien wel maar voor het lawaai van die vogels kun je gemakkelijk van af te komen maak zelf een katapult haha heel veel knuffels van oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Mzuzu

Sharlon

Actief sinds 28 Dec. 2010
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 48069

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 13 December 2015

Warme hart van Afrika.

20 September 2012 - 26 Januari 2013

Nog een keer!

30 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Dromen waarmaken!

Landen bezocht: