Alwéér een verhaal?! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu Alwéér een verhaal?! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu

Alwéér een verhaal?!

Door: sharlonwelleweerd

Blijf op de hoogte en volg Sharlon

20 April 2011 | Ghana, Accra

Ik denk dat ik het regenseizoen niet zo leuk ga vinden.. hihi. Oops..
Ik zal je vertellen waarom.
Op een zondagmiddag zat ik heel braaf in het internetcafé te skypen en huiswerk te maken totdat het opeens begon te regenen. Ik dacht nog: Lekker, een regenbuitje, dan koelt het straks lekker af en kan ik dan de was nog even doen. Alleen die gedachte verdween toen ik richting huis ging. Het bleef regenen en sommige delen waren al gewoon aan het overstromen. Toen ik thuis kwam, was het bij mij ook een bende. Ik had me raam niet dichtgedaan en het had goed naar binnen geregend, het bed en alles wat daarop lag was doorweekt. Het bovenste laag van mijn dak was er ook afgeblazen en lag op de grond. Maarach, het is maar water en dat droogt snel genoeg. Ja, niet als het de hele avond blijft regenen. De koelte is heerlijk, dat geef ik toe, maar dat alles nat is, dat is gewoon vervelend. Alsof je op de camping staat in een te krap tentje dat helemaal doorweekt is. Dus ik ga overal lekker tegenin: Ik hou van de zon en de warmte! Liever 40graden!

Wat ik zeker mee terug ga nemen naar Nederland, naast het lekkere eten(rustig! Recepten komen later), is het vriendelijk zijn!
Goed, soms komt het mijn strot ook wel eens uit, dat hele sociale gebeuren, maar over het algemeen is het heel leuk om te doen. Ze hebben hier een heel lijstje aan vragen wanneer je iemand tegenkomt, om te beginnen met goedemorgen/middag/avond, hoe is het, hoe is het met uw man/vrouw/kinderen, hoe is het werk, lekker geslapen, hoe is het weer en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben zo’n iemand die overal, braaf naa en alafe op antwoord, maar als ze dan vragen hoe me kinderen heten en hoeveel ik er heb, weet ik dat ik een klein foutje heb gemaakt en niet helemaal goed geluisterd heb. Haha. Wanneer je dan verteld aan je familie dat sommigen in Nederland niet eens hoi zeggen tegen de buurman, dan zitten ze je aan te kijken alsof je zegt dat je net poep hebt gegeten. Hier zeggen ze hoi tegen iedereen en alles!
Wat ook typisch Ghanees is, is het uitnodigen wanneer je iets aan het eten/drinken bent. In het begin is mij verteld dat het onbeleefd is om te weigeren, maar wanneer jij net je eigen maaltijd op hebt, dan mag je best bedanken. In het begin at ik elke keer braaf mee, maar daar ben ik nu wel van afgestapt. Als ik vol ben, dan ben ik vol. Het grappige is dat ze nooit op mijn uitnodiging ingaan, omdat ik een seliminga ben, en het hoort niet dat je dan ja zegt, maar ik blijf volhouden en ooit zullen ze met mij mee-eten.

Dit weekend stond het uitstapje Kintampo Watervallen op de planning.
De zus en 2 vrienden van Somaya waren in Ghana en met Willemien en mij erbij waren we een gezellige groep! Zaterdagochtend vertrokken in een trotro. We kwamen om ongeveer 12 uur aan en hebben eerst een hotel gezocht. Spullen gedumpt, geluncht en toen naar de watervallen. Met zijn 6en + taxi in een iniemienitaxi, haha. Toen we daar aankwamen was het súper druk!
Dus toen we ook het water in wilden, werden we alle kanten op gesleurd en meegetrokken onder de waterval, ik kan je zeggen, je kunt beter uitgaan hier in Tamale! Dan houd je de kerels beter op afstand dan bij de watervallen! Zelfs krabben hielp niet! Na ons bevrijd te hebben zijn we een rustiger plekje op gaan zoeken en hebben we nog 2 hele mooie iets kleinere maar rustigere watervallen gezien. We zijn zelfs de jungle in geweest, haha. Een klein stukje, omdat iedereen ons bang maakte over slangen!
Ik ben geen natuurmens, ik vind het wel mooi, maar het is niet dat ik het opzoek. Maar dit is géweldig mooi om te zien! Ik werd er gewoon stil van, ik herhaal, ik werd er gewoon stil van! Haha.
Zondagochtend hebben we Somaya, haar zus en vrienden uitgezwaaid, ze zijn verder gereisd naar het zuiden. Willemien en ik hebben toen besloten om nog een wat kleinere waterval te zien die ook dicht in de buurt was. Die was echt 10.000x beterrr! Waaauw, die was mooi! We hebben hier heerlijk gezwommen en zijn toen ‘smiddags maar weer met een trotroachtig busje naar huis gegaan.
Ik ga proberen de foto’s erop te zetten, maar internetverbinding heeft ook last van het warme weer!

Na vele verzoeken, de recepten van het overheerlijke eten! ( ik heb wel heel wat waar te maken als ik thuiskom, straks lukt het mij niet om het na te maken. )
Jollof Rice:
Benodigdheden: Olie, (geplette) tomaten, water, peper, uien, rijst, zout, maggi
Olie in de pan tomaten toevoegen water toevoegen zout, pepper, uien, maggi laten sudderen rijst toevoegen laten staan, af en toe water toevoegen en roeren.
Sausje yam:
Benodigdheden: Olie, (geplette) tomaten, zout, maggi, peper,
Olie in de pan tomaten toevoegen zout & maggi & pepper laten sudderen en roeren.
Pindasoep voor TZ:
Benodigdheden: Water, pindakaas, occru, zout, peper, maggi, doue doue
Alles in de pan! Van boven naar beneden. Lekker laten sudderen en af en toe eens roeren.

Ze doen hier uiteraard niet aan hoeveelheden. Dat is gewoon op de gok. Dus als iemand nu eens heel fanatiek de gerechten uitprobeert en even de hoeveelheden opschrijft, dan weet ik dat ook!
Misschien open ik ooit nog wel eens een Afrikaans restaurant in Nederland. Niet dat iemand ooit ook maar eens TZ wil eten en er dan ook nog voor moet betalen, maar ik kan het altijd proberen. ;)

Veerle en Colinda zijn alweer in Nederland en Belgie..
Toch raar hoor. In het begin zijn het wildvreemden, maar je hebt iets gezamenlijks met zijn allen: Alles uit je verblijf in Ghana halen! En dat hebben we zeker gedaan met zijn allen! Ik moet eerlijk toegeven dat ik de domme buien van Veerle en mij en ook de ik-mis-het-hollandse-eten-geklets met Colinda erg mis! Er komen ook niet zoveel nieuwe vrijwilligers weer. Maar het is dan weer een goede motivatie om meer met de lokale mensen iets te ondernemen. Alleen Somaya en ik hebben al ondervonden dat ook die zomaar plotseling kunnen verdwijnen!
Emmanuel ( heb ik die al eens eerder genoemd? Is iniedergeval een lokale vriend ) had mij uitgenodigd om in het paastoneelstukje te spelen, omdat ik overal een lolletje van maakte en een soort dramaqueen was ( maar niet zeurderig drama, maar gewoon grootste verhalen ). Het feit dat ik 2 zinnen in het toneelstukje had, telt even niet mee. We zouden het meerdere keren spelen, op straat en in de kerk. Totdat hij ons vertelde dat hij naar Accra moest, brandweerman spelen..
Weg toneelstukje, weg droom om naar Hollywood te gaan..

Ik ga trouwens nacht- en avonddiensten draaien in het ziekenhuis.
Ik heb heel braaf van maandag tot vrijdag dagdiensten gedraaid. Totdat een collega begon te vertellen dat hij nachtdiensten moest draaien en of het niet een heel goed idee was voor mijn leerproces om ook nachtdiensten te draaien. Haha. Ik had er al eens over nagedacht en vond het wel een goed idee, dus maandag en dinsdag nachtdienst, woensdag dagje om “te slapen” ( in deze hitte…?!) en donderdag en vrijdag avonddienst. We zullen zien hoe het bevalt..
Ohja, de collega is erg teleurgesteld dat niemand op zijn oproep heeft gereageerd!
Dus nogmaals, ik ken een hele leuke collega die een Nederlandse meid zoekt! Haha.
Ik zal proberen eens foto’s te maken. Hier vinden ze het geen probleem als ik dat doe, zelfs de patiënten niet. Maar ik vind het zo aapjes kijken! Waar ik zeker een foto van ga maken is van de ratten en kakkerlakken in het ziekenhuis!

Ik denk dat ik jullie weer genoeg verveeld heb met mijn vele verhalen.
Tot het volgende verhaaltje!
xxx



  • 20 April 2011 - 16:21

    Ben:

    heb je die kerels bij de watervallen niet gewoon heel hard op het plekje getrapt waar ze dat niet willen hebben?

    jammer dat ik je niet zie in Hollywood, maar dat komt nog wel een keertje!

    XX

    MIs je!

  • 20 April 2011 - 16:39

    Sharlon Welleweerd:

    Ik heb te weinig geduld om alle foto's erop te zetten..
    Heb geduld en ze verschijnen vanzelf een keertje. ;)

  • 20 April 2011 - 17:01

    Jalita:

    gatver... ratten en kakkerlakken....bah hihih!!

    Klinkt allemaal weer boeiend!!! zo gelezen geniet je er erg van..

    Jullie regen seizoen en wij hebben eindelijk mooi weer.. hahah

    kusjee
    jalita

  • 20 April 2011 - 18:25

    Wim:

    Ik denk niet dat je stil werd, ik herhaal, ik denk niet dat je stil werd... maar dat hoeft ook niet, want het was weer een gezellig verhaal....

  • 20 April 2011 - 19:04

    Leonora:

    Weer zo'n leuk verhaal.
    Het rijst recept dat ken ik al, dat had ik o.a. gemaakt voor je afscheids etentje. De rest mag je zelf eerst uitproberen.
    Yam en occru kun je hier niet overal krijgen en wat is doue doue?
    Ben benieuwd.
    Tot ....
    Knuffels van ons.

  • 20 April 2011 - 22:10

    Madelon:

    ahaah ben is bezorgt.
    maar wel gaaf nouja dat moet nog blijken dat je avonddienst gaat draaien:)
    leuk om weer te lezen.
    btw het is hier heerlijk zonnig(A)
    liefffs

  • 20 April 2011 - 22:55

    Colinda:

    Sharlon!!!
    Ik mis ook het 'ik-mis=het-eten-geklets', alleen wil ik dan nu alleen maar denken aan fried yam, jollof, koosie en vooral FANMILK!!

    Haha dat verhaal van Kintampo is echt zo herkenbaar, Veerle en ik werden ook echt overvallen, niet normaal. Beetje jammer wel dat jullie hetzelfde overkomt, want wij dachten net dat we héél bijzonder waren... ;-)

    Trouwens in heb TZ met pindasoup voor mijn ouders gemaakt afgelopen zaterdag en ze vonden het nog lekker ook, zelfs mijn zusje die van het principe 'wat de boer niet kent, dat vreet ge niet' is :D En ze hebben allemaal met hun handen gegeten!

    Oh kijk nu al weer uit naar je volgende verhaal, zo voel ik me toch nog een klein beetje in Ghana af en toe... Heel veel succes in ieder geval met je nachtdiensten, hoop dat ze bevallen!

    Liefs Colinda

  • 21 April 2011 - 07:46

    Frits:

    Top verhaal weer ;)... Have Funn

  • 21 April 2011 - 09:04

    Mama:

    Zo he wat een verhaal zet je er weer neer, wel ongelofelijk dat je enthousiast bent als je in de natuur rond dwaalt.
    Kan mij herinneren dat dat niet iets voor jou was.

    Wat betreft Hollywood, misschien weer aanmelden bij de animatie, blijf je in ieder geval iets dichter bij huis.

    Geniet van alles en doe voorzichtig aan. HVJ liefs mam

  • 21 April 2011 - 20:51

    Jannie:

    ja het kan niet op met die mooie verhalen en net wat je mams schrijft jij en natuur lange wandelingen was jij toch echt geen voorstander van maar geeft niet jij moet genieten van alles wat op je pad komt en mooie verhalen blijven schrijven dan zijn we toch een heel klein beetje bij jou voor het gevoel van oma en hollywood blijg jij maar lekker dromen en dromen komen soms ook uit zie jezelf maar in afrika nog veel plezier xxx oma

  • 28 April 2011 - 09:44

    Mjan:

    Altijd weer genieten van je verhalen...ga zo door!!

    -x- Mjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Sharlon

Actief sinds 28 Dec. 2010
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 48161

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 13 December 2015

Warme hart van Afrika.

20 September 2012 - 26 Januari 2013

Nog een keer!

30 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Dromen waarmaken!

Landen bezocht: