I go, so i can come! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu I go, so i can come! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu

I go, so i can come!

Door: sharlonwelleweerd

Blijf op de hoogte en volg Sharlon

01 Juli 2011 | Ghana, Accra

In het Ghanees Engels zeggen ze wanneer ze willen zeggen: ik kom terug, i go so i can come .
Dit heb ik dan ook heel fanatiek verteld die laatste keer dat ik de mensen in Tamale zag!
Dat ik een keer terug ga naar Ghana, dat is zeker.

Mark en ik begonnen onze reis op zaterdag 18 juni met de moter. We zouden als alles goed zou verlopen het noorden verkennen met de moter. En dit is ook gelukt! We zijn eerst naar Mole National Park geweest en hebben 6 olifanten gezien. Uiteraard ook weer de vele antilopen en wilde zwijnen, maar nu ook veel meer bavianen. We zijn toen zondag doorgereisd naar Wechiau, op naar de nijlpaarden! We hebben daarop het dak geslapen onder de sterren! ’s Ochtends tijdens de kanosafari hebben we een groep van 15 nijlpaarden gespot en ze waren nog actief ook! Na het ontbijt weer op ons beestje en terug naar Bolgatanga waar de moter ook vandaan komt. Maar die rit was helaas een beetje te lang om in 1 dag te doen en ook door de vele regenbuien zijn we niet zover gekomen als we wilden, maar we hebben overnacht in Tumu en zijn de volgende dag weer vertrokken naar Bolga. We hebben héérlijk gerelaxt in Karimenga, het was daar een paradijs. We zijn daar weer tot krachten gekomen en brachten met gemengde gevoelens ons beestje terug naar Bolga naar de eigenaars. Jammer dat de politie hier iets anders over dacht, we werden aangehouden zonder reden ( omdat we wit zijn ) maar we hadden niet de papieren bij ons! Maar met een knipoog en de belofte dat hij zeker mijn man zou worden, konden we weer verder. Het stukje terug naar Tamale hebben we met een trotro gedaan, maar wat verschrikkelijk, toen we daar op dat station stonden, voelden we ons toch echt wel toeristen. Nu was het Ghanese leven echt afgelopen..
In Tamale was het afscheid nemen als net zo leuk…
Maar wanneer je dan in de bus naar Kumasi zit, dan weet je ook dat je nu je vakantie wel verdiend hebt en moet genieten van de 6 dagen die je dan nog hebt.
Alleen waren wij niet echt van plan om vakantie te gaan vieren in Kumasi, wat een stad! Daar kun je niet leven als je 4.5maand traditioneel gewend bent! Dus op naar de kust, Cape Coast. Een hotelletje gevonden met “super vriendelijk” personeel.. De volgende dag zijn we naar een van de vele kastelen aan de kust gegaan. Maar Nederland heeft een slechte geschiedenis hier, dus als je daar dan meeloopt met de tour, dan heb je echt de neiging om keihard weg te rennen. Maargoed, de foto’s zeggen genoeg. Ik vond de vissers aan de kust wel echt super om te zien. Beetje jammer dat hun ook wel erg blij waren om ons te zien: 1 GhanaCedi, Madame, 1 GhanaCedi.
’S Middags was er een voetbalwedstrijd in de stad en die hebben wij bekeken via een schoolgebouw. Onze kinderstreken kwamen weer naar boven en we hebben ons naar boven beklimt met behulp van Ghanese kinderen.
Toen was het avontuur alweer in Cape Coast afgelopen, op naar Kakum National Park. Dit is een park met allemaal bruggen in de bomen. Het was super om daar te lopen. Het was ook echt een regenwoud want we hebben een lekker buitje op ons gehad toen we daar liepen. (:
En dan toch het onvermijdelijke.. naar Accra toe om de reis af te sluiten. We hebben een halve middag gespendeerd om ons hotelletje te vinden, maargoed, laten we het er op houden dat we ook weer wat van de stad hebben gezien. We zijn naar de grootste winkelcentrum van Ghana geweest, maar dat viel best een beetje tegen. Vooral de prijzen! Hier betaal je overal het 3 dubbele voor. Voor alles, behalve de bioscoop! We hebben de Hangover II in de mooiste bioscoop gezien. Als je 4.5maand traditioneel gewend bent, dan is dit wel een grote schok hoor, hebben ze dit soort dingen ook nog in Ghana?! Uiteraard lekker naar het strand geweest en nog iets meer souvenirtjes gekocht, gewoon, omdat het nog in me tas paste. (:
En toen dan toch echt richting het vliegveld.. Maar het ontvangstcomité was super in Nederland!

Gelukkig is het weer in Nederland lekker warm zodat ik minder moeite heb met wennen! Haha,
Ik nodig jullie allemaal uit om een keertje alle foto’s te bekijken. Het duurt me iets te lang om dat er nu allemaal op te zetten. ;)
xx

• 01 Juli 2011 - 20:11

Madelon:

woow klinkt super ik ben super jaloers:D:D
    echt wat gaaf:D:D
    liefs

• 02 Juli 2011 - 09:04

Steffie:

Ben blij dat je er weer bent :D vond het gezellig gisteren :D

Xxx

• 02 Juli 2011 - 11:21

Leonora:

En hoe is het om weer thuis te zijn en in je eigen bed te slapen. Ook dat zal wel wennen zijn.
    We komen snel een keertje alle foto's kijken.
    Knuffel van ons.

• 02 Juli 2011 - 18:46

Oma:

fijn dat je er weer bent je hebt een hele mooie tijd daar gehad maar het is eventjes weer wennen hier maar dat komt ook wel weer goed, lekker temperatuurtje hier wel anders dan in ghana echt nederlands nou dikke knuffel en slaap maar lekker in je eigen bed

• 04 Oktober 2011 - 19:56

Lianne Van Selm:

Hallo Sharlon,

Ik zie dat je een lange tijd in Ghana bent geweest. Ziet er super uit! Ik hoop dat jij mij met iets zou kunnen helpen. Ik ben een student aan de Hogeschool Inholland en volg nu een minor Community based tourism. Het project wat wij nu aan het doen zijn gaat over Ghana . Een gedeelte van ons onderzoek is om er achter te komen wat het beeld is wat mensen van Ghana hebben. Aangezien jij in Ghana bent geweest je de perfecte kandidaat om ons helpen met het onderzoek. Wij zouden graag een aantal vragen stellen met betrekking tot Ghana.

Hopelijk wil je ons helpen. Het zijn 18 vragen en het beantwoorden zal ongeveer 10 minuten duren. Alvast heel erg bedankt. Je kan je antwoorden via mijn schoolmail terug sturen: 462098@student.inholland.nl

Groetjes Lianne

1. Gender male/female
    2. Age
    3. Residence
    4. What is your profession?
    5. What is your home situation?
    - single
    - married, no children
    - married, young child(ren)
    - married, empty nest
    6. How many times have you been to Ghana?
    7. Did you visit the city or the villages in the North/South?
    8. What kind of holiday/trip did you book mostly? like:
    - luxury (5-star hotel etc.)
    - basic
    - community based tourism (staying at a local family)
    - etc.
    9. What kind of holiday/trip did you mostly use? like:
    - volunteer work
    - for work
    - holiday all-in deal
    - holiday organized by myself
    - etc.

10. Why did you choose to go to Ghana? What was the main reason?
    11. What were your expectations of Ghana before your visit? like: -poor, - developed, -good infrastructure etc.
    12. Did those expectations come out? If not, what were the differences?
    13. Did you have/Do you have any preconceived opinions about Ghana? If yes, what are they?
    14. During this holiday/trip, what were the positive/negative aspects in Ghana?
    15. What do you think should be improved (based on those (negative) experiences etc.)?
    16. Would you visit Ghana again in the future?
    17. Would you recommend Ghana to others? Explain
    18. Have you ever heard of the Meet Africa Foundation? If yes, what can you tell us about it?