Verhaaltje zoveel! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu Verhaaltje zoveel! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu

Verhaaltje zoveel!

Door: sharlonwelleweerd

Blijf op de hoogte en volg Sharlon

02 Mei 2011 | Ghana, Accra

Jullie moeten er maar gewoon aan wennen dat ik zoveel te vertellen heb. ;)

De planning van de nachtdienst ziet er als volgt uit: Papierwerk ( half uurtje ), medicatie om 10 uur en dan naar de dokterslounge om de computeren… Wie er dan op de afdeling blijft is mij een vraag, ga dan lekker naar huis om half 11 en kom de volgende ochtend om 6uur weer om de volgende medicatieronde te doen. Maar we hebben als we in de dokterslounge zitten wel gezelschap, niet dat ik er echt blij mee ben, want het zijn namelijk ratten! Hier is het geen probleem dat er ratten, kakkerlakken, sprinkhanen noem het maar op allemaal rondloopt. Wat dan wel weer raar is, is dat wanneer ze de wonden doen, ze erg steriel zijn! Dus ze zijn half steriel..?!
Verder verschilt het heel erg per afdeling wat voor een bezigheden ze doen overdag. De ene afdeling is fanatieker dan de andere afdeling. Waar ze wel heel goed in zijn, kuch, is papierwerk. Wanneer iemand ontslagen wordt, moet je dat zeker 5x in een boek schrijven of op een papiertje. Dit geldt natuurlijk voor alles wat je doet, medicatie, opname, ontslagen, vitale functies. Dus eigenlijk ben je alleen daar druk mee. Ook ben ik fanatiek in de patiëntenfolders ordenen. Wat een troep maken ze daar van.
Er was een oud vrouwtje ( staat ook op de foto, als het uploaden lukt! ) en die vertelde me even haarfijn dat het zoveel beter zou zijn als er monitoren zou zijn, dus ik moet iedereen oproepen om geld te storten of monitoren te sturen! Haha, als het zo makkelijk ging..

Op een mooie stralende ochtend na héérlijk uitgeslapen te hebben ( zeker wel tot 7.30 uur! Een nieuw record!! ) en heerlijk gebadderd te hebben en mijn ontbijtje genuttigd te hebben… verveelde ik me. Ik heb avonddienst en dat begint pas om 2 uur. Daarvoor was ik wel plannen gemaakt, naar cultureel centrum gezellig doen, kijken bij de naaister naar me nieuwe kleren. Maar ik moest mezelf vermaken tot zeker 12 uur. Somaya had nog een paar (kinder)films op haar laptop staan, die ik even geleend heb. Na de kinderen weer wat gekalmeerd te hebben nadat ik ze had verteld dat we televisie gingen kijken heb ik de geweldige film Finding Nemo uitgekozen. Dit omdat ik wel nieuwsgierig was hoe ze over pratende vissen dachten. Uberhaupt levende vissen! De enige vis die zij hier zien zijn stukjes vis in de soep van de TZ.
Bij alles wat groot was werd er HAAI geschreeuwd ( Dolfijnen, boten, noem maar op! )
En alles wat een vis was, dat was Nemo! Ik heb ze grotendeels het verhaal moeten uitleggen, maar volgens mij snapten sommigen het aardig. Uiteraard was hun concentratieboog net zo groot als een paasei en zat ik na een poosje alleen nog maar met mijn 10 jarig zusje bij de laptop. Feit: Zusje sliep…
Op het eind kwam iedereen toch nog even weer kijken en zagen we een happy ending! Iedereen blij!

Eieren kopen.
Kun je daar een heel verhaal over schrijven? Ja, dat kan wel als je met je zusje eieren gaat kopen in Kanvilli.
Ik ging op 1e paasdag op jacht naar eieren met me zusje, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Ik zie altijd genoeg kraampjes en mensen die eieren op hun hoofd verkopen. Maar wij moesten het hele land door om op 1e paasdag aan eieren te komen. Ik liep vrolijk tegen iedereen hoi te zeggen en toen we ze eindelijk hadden, liepen we dezelfde route weer terug en riep ik weer vrolijk tegen iedereen Deseba ( goedemorgen ) Totdat een vrouw riep dat ik binnen moest komen. Ik moest mee-eten! Het is onbeleefd om te weigeren en gelukkig zag ik dat het rijst was ( TZ ofzo was ook geen problemen geweest hoor, maar die verekte bonen! ) Ik at lekker de rijst totdat ze met vlees ( lees een kippenpoot, lees ook echt de poot en niet het vlees ) aan kwamen zetten.. ik stikte in de rijst en bedankte hartelijk voor de heerlijke delicatesse die voor mij lag! Iedereen verbaasd natuurlijk, dus heb toen maar even uitgelegd dat ik dat soort dingen niet eet.. Was geen probleem.
Na ongeveer 5 minuten lopen kwam er een man op ons af die mij vroeg of ik ooit wel eens washawasha (?) heb gegeten. Had ik niet… Wat toevallig, mijn vrouw verkoopt dat! Kijk, daar! Kopen en proeven! Oke… maar het was super lekker! Alleen een beetje teveel om alleen te proeven, het was een hele maaltijd! En de buurvrouw verkocht doesha (?) of ik dat wel eens had gehad. Meneer, ik heb net een hele bord leeggegeten, ik probeer die overheerlijke uitziende doesha morgen! Goed? Gelukkig ging hij akkoord. Maar toen zag ik iets interessants, 2 vrouwen waren bezig met de nootjes, om die eetbaar te maken. Ik mocht ook even aan de machine draaien en moest natuurlijk de nootjes die ik zelf had klaargemaakt proeven… Propvol kwam ik dus thuis met 15 eieren die we nog moesten koken, schilderen, verstoppen, opzoeken en opeten. Alleen mijn familie had het niet helemaal begrepen, dus toen ik even me hutje inging om de stiften te pakken, hadden ze de helft al afgepeld of opgegeten.. na het een paar keer uitgelegd te hebben… bleven er nog 4 eieren over om te versieren en te verstoppen. We hebben het verstopspelletje ook zeker 5 x gedaan en daarna de laatste eieren lekker opgegeten. Maar het was een hele geslaagde 1e paasdag!
2e paasdag zijn we met een paar vrienden naar de paaspicknick gegaan. Heel Tamale ging daarheen, het was super gezellig!

Hoe erg zal het zijn als er een gat in me klamboe zit?
Ik denk dan ook maar weer zo: Ik ben met de nachtdienst echt helemaal lek gestoken! Op 1 been van me knie tot aan me teen: 46 muggenbulten! Als nu malaria krijg, dan weet ik tenminste van wanneer dat is geweest. En me collega doodleuk: Goh, ik heb nergens last van..

Zal ik hier naar de tandarts kunnen? Of zal ik nog even op me tanden moeten bijten en het uithouden tot juli..
Me verstandskiezen komen door ( EINDELIJK, VERSTAND! ) Maar de rest van mijn tanden zijn niet echt blij met de ruimte die ze moeten inleveren.. Ook gaat het vlees rondom die kiezen klagen dat ze zich moeten aanpassen. Het gaat nu wel hoor, ik lig niet kronkelend van de pijn op de grond. Maar nog 2 maanden.. ik ben benieuwd.

Sallie, geen probleem. Spinnen, knijptangen en mieren, die zien de grote witte slipper. Maar kikkers… Omdat het nu meer begint te regen, echt regenseizoen noemen ze het nog niet, komen er ook meer kikkers. En meestal zijn ze klein en schattig. Daarom is het ook niet het laatste wat ze zien een grote witter slippe, maar ik laat ze ook niet rondspringen, straks springen ze op mij!
Dus de eerste keer dat er zo’n kleintje naar binnen kwam springen op een avond heb ik heel kalm een handschoen gepakt ( zo’n een van het ziekenhuis ) en ben ik achter hem aan gegaan. Ik heb hem in een plasticzakje gestopt, heel kalm, en na hem heel trots aan iedereen in de familie te hebben laten zien, heb ik hem weer vrijgelaten. Uiteraard wel achter de muur en niet in de compound zelf! Zal de grootte ook groeien naar mate er meer regen komt? Ik hoop het niet.

Ik had laatst een klein prikaccidentje..
Stelde niks voor hoor! Ik ben niet besmet! Want de naald had de patiënt nog niet aangeraakt, nog niet eens gezien! Ik was medicatie aan het klaarmaken. Ik naar een collega toe: Ik heb mezelf geprikt, en nu? Want in Nederland heb je een hele waslijst aan papieren wat je invullen moet en aangezien ze hier ook gek zijn op papierwerk had ik me pen al gepakt. Maar ik hoefde niks in te vullen. Het enige wat ik moest doen was de me duim schoonmaken en er een pleister op plakken. En ohja, de volgende keer moest ik voorzichtiger doen.
Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig wat ik zou moeten doen als de naald de patiënt wel heeft aangeraakt. Maar het lijkt me beter om dat gewoon te vragen en niet uit te proberen. ;)

Na al het lekkere eten wat ik de afgelopen 3 maanden van mijn moeder heb gekregen, vond ik dat ik iets terug moest doen. Ik zou gaan koken! En het zou spaghetti worden! ( dat is namelijk makkelijk)
Zoals je aan de foto’s ziet, het was 1 groot feest en iedereen vond het ook nog eens heel lekker! Behalve die vele sla, komkommer en tomaten, dat was toch echt te gezond. Haha. ;)

Koninginneweekend in Accra!
Waar anders kun je het beste Koninginneweekend vieren dan in Accra bij de Nederlandse Ambassade.
Donderdagmiddag om 4 uur ‘smiddags zijn we vertrokken en kwamen om 7 uur ‘sochtends aan in Accra. We hebben gewoon meer dan een uur in de file gestaan in Accra! Een luxe hotel opgezocht. TV, douche, koelkast, maar…. ook een BAD! Hahah, waauw! We raden het hotel niet aan hoor, want de service was verschrikkelijk, we hebben ook meerdere keren een discussie moeten voeren, maargoed. Alle mensen in Accra zijn slechte mensen! ( sorry, maar ik vind dat gewoon! ) We hadden speciaal oranje kleren gemaakt voor het feest. Maar toen we daar verschenen waren wij de enige in apenpakjes. Iedereen had namelijk een net pak of galajurk aan. Oops, HOI. Wij hadden gedacht dat er veel vrijwilligers kwamen en dat we lekker ging feestvieren. Alleen dit waren allemaal mensen van de ambassade of van die belangrijke mensen.. We hebben in ieder geval bitterballen en frikadellen gehad! Maar we hebben het niet heel lang uitgehouden met die mensen, haha.
Zaterdagavond om 7 uur ‘savonds weer de bus terug en Zondag alweer in Tamale.
Maar wat was ik blij dat ik weer in Tamale was, daar zijn de mensen tenminste aardig en de meesten willen geen geld van je.

Ik stop er weer even mee, ik heb nog genoeg te vertellen.
Maar dat bewaar ik wel voor een volgend verhaaltje. ;)

Na wun larace ( veel geluk in het leven )
Ami!

  • 02 Mei 2011 - 14:47

    Ben:

    Hoi!!

    Wat een verhalen weer!!

    Kus

  • 02 Mei 2011 - 14:56

    Marrietha:

    Heeey Sharlon,

    Heerlijk om je verhalen weer te lezen. Dat mag je best wel vaker doen als je toch tijd over hebt...

    Knuffels, Marrietha

  • 02 Mei 2011 - 15:02

    Mam:

    Je hebt weer genoeg meegemaakt.
    Het een wat mooier als het ander, maar zoals je afsluit: Na wun larace. Geniet er nog maar even lekker van. Pas goed op jezelf. Liefs en hvj mam

  • 02 Mei 2011 - 15:10

    Madelon:

    ooh ik vind dit zo leuk om te lezen.
    dan ga ik er ook echt even voor zitten.
    zodra ik een mailtje zie denk ik oe joepie lezen:)
    ik ben trots op je hoor dat je oranje was op koninginnedag;)
    liefs(K)

  • 02 Mei 2011 - 15:49

    Steffie:

    Wat grappig dat iedereen vraagt of je mee wil eten. Moeten ze hier eens proberen, dan dneken ze gelijk dat er vergif in zit XD

    Leuk dat je zoveel leuke dingen meemaakt. Had er heel graag bij willen zijn!

    Ik ga weer wachten op het volgende verhaaltje. :D

  • 02 Mei 2011 - 15:49

    Steffie:

    En btw,

    Je maakt goeie foto's! wat een leuke met dat geschilderde paasei. Mooi kindje!


  • 02 Mei 2011 - 21:38

    Jannie:

    je verhaal is weer prachtig en wat een belevenissen en wat een een gewoonte dat je zo maar mee kunt eten maar dat is daar natuurlijk heel gewoon je moet hier in nederland doen wat denk je dat er dan gebeurd maar jij beleefd het daar allemaal en dan die mooie foto's wat een mooi paasei geweldig dat jij daar zoveel werk van hebt gemaakt nou geniet er nog maar een tijdje van hvjxxx

  • 02 Mei 2011 - 22:43

    Colinda:

    Hey Sharlon,
    Met veel genoegen en een dikke smile zit ik je verslag weer te lezen! Je hoort echt bij de club hoor, 2 van mijn 'wijsheidtanden' (om in Veerle's worden te blijven) zijn ook doorgekomen in Ghana. Ik heb het overleefd zonder bezoek aan de tandarts, maar ik jou geval misschien leuk om aan je lijstje toe te voegen... Malaria, Salmonella, kaakchirurgje ;-) Nee moet eigenlijk geen grapjes over maken, en goed oppassen met die naalden daar ook hè!! Ben je trouwens al bijna toe aan de kraamafdeling/verloskamers? Ben benieuwd!!
    Heel veel liefs,
    Colinda

  • 07 Mei 2011 - 12:56

    Leonora:

    Mijn reactie is een beetje laat. we waren een weekje met de caravan op pad.
    Geen probleem om weer een verhaal te lezen, fijn om zo mee te kunnen leven.
    Fijn dat je zoveel te vertellen hebt, blijf schrijven dan blijven wij lezen.
    ;-) :-) ;-)

  • 08 Mei 2011 - 18:31

    Wim:

    Hey, ook wat laat, sorry. Griekse tijd zullen we maar zeggen. De verhalen worden nog steeds vermakelijker. Nog mooier dan die zonnebril... :) Dat naaldenverhaal ... Kijk uit jij, Amie. Na wun larace!!

  • 19 Mei 2011 - 06:25

    Dineke Post:

    hallo Sharlon,

    Ik heb je verhalen gelezen, en volgens mij is het daar super.
    geniet nog maar even met volle teugen, voor je het weet eet je weer stampot boerenkool.
    Hartelijke groeten van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Sharlon

Actief sinds 28 Dec. 2010
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 48140

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 13 December 2015

Warme hart van Afrika.

20 September 2012 - 26 Januari 2013

Nog een keer!

30 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Dromen waarmaken!

Landen bezocht: