Het einde nadet!! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu Het einde nadet!! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu

Het einde nadet!!

Door: sharlonwelleweerd

Blijf op de hoogte en volg Sharlon

03 Juni 2011 | Ghana, Accra

Alweer een van mijn laatste verhalen.. A

Op een mooie te warme zondag hadden wij een bruiloft.
Er is een witte man bij Meet Africa die hier gaat wonen en nu hier een perfecte vrouw heeft gevonden om dat mee te gaan delen.
Omdat wij geen mooie afrikaanse jurken hadden mochten we er eentje lenen van Hajar. Alleen Hajar haar verhoudingen en onze verhoudingen zijn toch lichtelijk verschillend, dus zo liep ik dan ook met een jurk die eigenlijk aan de bovenkant veelste groot was, maar vooruit. ’S Ochtends om 8 uur stonden we dan in onze jurken te wachten totdat we mee mochten naar de moskee. Hij was moslim geworden en het was dus ook een moslimbruiloft! Er was alleen een klein probleempje met de auto, dus we konden niet mee naar de moskee.. we konden toch met taxi Hajar? Oh, ja.. had gekunt. Maar je moet dan toch buiten wachten, want je mag niet mee naar binnen. Oke, nu zaten we gezellig tussen alle andere vrouwen te wachten tot de man weer terug zou komen. De vrouw verbleef de hele dag bij haar thuis, die zouden we ‘s avonds pas kunnen bewonderen. Maar na een poosje begon bij Somaya en mij de stress er wel een beetje in te raken, want om 12uur zaten we nogsteeds heel braaf op onze stoeltjes, en we wilden eigenlijk ook nog even fanatiek voor school bezig! Omdat het pas ‘s avonds weer interessant ging worden mochten we dan wel ’s middags voor school bezig.
Maar na een poosje bezig geweest te zijn, hoorden we opeens een geschreeuw en een gegil. De bruid kwam eraan. Ze was best mooi in het wit, het enige was dat ze er een beetje triest uitzag. En dat was het eigenlijk. Hahah, het was best een saaie bruiloft, ik bedoel, ik heb me wel vermaakt door gezellig te kletsen, maar we hebben niet gedanst of echt gefeest. Maar misschien kwam dit omdat het bruidspaar al lichtelijk richting pensioen gingen. ;)

Movieweekend!
Vrijdagavond had ik aan mijn broertjes en zusjes beloofd: Movienight!
Ik heb nog heen fanatiek popcorn gehaald, wat uiteraard goed in de smaak viel en we hebben Happy Feet gekeken. De film was zo leuk dat er zelfs een paar grote broers bleven kijken. Ze waren vooral verbaasd hoe die film dan gemaakt werd.. uuh, hoe leg je animatie uit? Alle boten en zeehonden waren weer haaien, hoe vaak je het ook uitlegt. Maar het was zeker een geslaagde avond!
Toen op zaterdagavond had Somaya voor haar school ook een movienight geregeld.
We zijn zo’n beetje de hele dag bezig geweest om de juiste film te zoeken. Ik wil Harry Potter, nee, ik wil Mr. Bones, nee, going to america is een betere.. zucht. Uiteindelijk is het Mr. Bones geworden.
Zegt het genoeg als ik zeg: Somaya en ik hebben tijdens de film heerlijk ergens gegeten en op ons gemakje gedaan..? ( ps. We hebben Banku en TZ gegeten. (: )
De film was nu niet echt mijn smaak.. haha. Maar de leerlingen vonden hem geweldig, me broers hebben het er nu nog over..
Helaas was er bij die filmavond geen popcorn…

Ik ben/probeer heel fanatiek te zijn met stoffen kopen en daarvan kleren te maken, maar mijn portemonnee laat dat niet altijd toe. Maar Somaya en ik hadden een hele leuke stof gekocht en wilden daar een broek van laten maken. Maar toen wij hem terug kregen van die lieve naaister had ze haar eigen draai eraan gegeven. Die draai was alleen een eendenkont! Haha. Het had zo’n klein uitstuipsel aan de achterkant. Het was helemaal grappig omdat wij ons hadden omgekleed tijdens de bruiloft, dus alle gasten konden meegenieten hoe wij weer naar buiten kwamen en de grootste lol hadden om de eendenkont. Het werd helemaal mooi toen wij ons ook als eenden gingen gedragen..
Ach, eenden hadden we nog niet gezien in Ghana!

PAEDIATRIC!
Na de afdeling interne geneeskunde ( het was… tja, gezellig?! Maar meer ook niet echt..) ging ik dan éindelijk naar de kinderafdeling! Na “gezellig” met de hoofdzuster gepraat te hebben ( volgens mij zijn de sollicitatie eisen: Dik en chagrijnig) mocht ik dan eindelijk beginnen!
Het werk is niet veel, want er zijn niet veel kinderen ( 1 maand – 12 jaar ) maar dat betekent dat er meer tijd is om met de kinderen te spelen. Of gewoon uren met een baby op je arm/buik te zitten.
Het grappige is dat er op dezelfde afdeling de meeste mannen werken. Nu is het hier sowieso een mannenberoep, maar dit komt omdat er veel vraag naar is en de mannen moeten hun gezinnen wel onderhouden. Er is mij ook verteld dat er een klein plekje op mijn volgende afdeling is die ze dan gebruiken voor premature baby’s. YES! Ik kan niet wachten!
Ik ben de laatste tijd ook goed fanatiek geweest met de opdrachten en heb bijna alles afgerond!
Nu moet ik ook wel eerlijk bekennen dat ze hier niet heel moeilijk zijn en snel een handtekening zetten ( laat school het niet lezen. ;) )

In het laatste weekend van Somaya zijn we souvenirs gaan kopen. Je vraagt toch meer om boomma ( Dagbanli: korting ) als je met zijn 2en bent!
Wat een onderneming.. ik had heel netjes een lijst gemaakt, maar uiteraard had mevrouw die weer thuis laten liggen.. tuurlijk.
We hadden in het cultureel centrum al 4 maanden geslijmd bij de eigenaren van de winkels, dus dat moest wel goed komen! Om nog eens even ons van onze goede kant te laten zien hebben we zelfs iemand geholpen zijn kraampje te openen ( tafels en rekken naar buiten dragen en vegen ) toen we klaar waren en wilden onderhandelen kwam er alleen weinig uit zijn mond, dus waarschijnlijk hebben we alsnog teveel betaald.
Toen we terug bij het kantoortje waren en onze buit aan het verdelen waren, kwam ik erachter dat de helft van de spullen die ik gekocht had, voor mezelf waren. He, shit, nu moet ik nog een keer gaan.. haha. Maar de volgende keer ga ik wel gewapend met lijst, want anders weet ik het wel weer.

Ik ben trouwens helemaal niet zo bruin als jullie denken! Vorige week weer eens naar het zwembad geweest omdat we er al eeuwen niet waren geweest ( me haar schreeuwde om een douche! ) Het weer werkte niet echt mee, dus het werd ook alleen maar douchen. Het is de laatste tijd bewolkt maar wel warm, benauwd warm. Maar ik ben dus mijn kleurtje alweer bijna kwijt.
Dus jullie hoeven echt niet fanatiek bezig te zijn met olie en jodium. ;)

Beetje vroeg, maar het einde komt al in zicht! 1juli klinkt nog best ver weg ( dat wil ik gewoon dat dat zo is ), maar 19 juni, wanneer ik Tamale verlaat komt wel heel snel! Als ik er alleen al aan denk dat ik hier zoveel lieve mensen moet achterlaten, de familie, de mensen van de organisatie, en dan vooral Hajar, alle collega’s van het ziekenhuis (nouja, op een paar na. ;) ) Maar ik kan met volle overtuiging beloven dat ik zeker weten terugkom. Ik hoorde Madelon over Afrika praten en staat het tripje Tanzania al bijna gepland met de andere vrijwilligers. Ja, ik heb hier nog een virus opgelopen, maar hier is geen antibiotica tegen bestemd: Het Afrikavirus!

Na wun ti bjauw.

Ps. Ik heb het deze keer netjes gehouden met de lengte! (:
Schouderklopje voor mezelf. *klopklop



  • 03 Juni 2011 - 15:13

    Ben:

    Heey Skattie!!

    Beter een africa virus dan een EHEC bacterie;)

    Liefs!

  • 03 Juni 2011 - 15:13

    Mama:

    Super wat een verhaal!
    Mega leuk dat je eindelijk op de afdeling mag werken waar je al zo lang naar uitgekeken hebt. Geniet er maar lekker van.
    Nog een paar dagen en dan ......20 lente's jong!!!! Maak er een prachtige dag van.

    Geniet
    Gr mam HVJ

    P.S. Hoe bedoel je olie met jodium?? Ha ha wie oh wie is straks bruiner?

  • 03 Juni 2011 - 15:23

    Colinda:

    Hey Sharlon,
    Wat een geweldig verhaal weer... en die bruiloft! Dat het er toch echt nog zo snel van is gekomen?!?! ;-) Heb je trouwens al wat premature baby's gezien en bevalling enzo's... die niet 'small time' duren en je vervolgens 'fast fast' mist? Dat Afrikavirus heb ik ook echt last van, is nogal hardnekkig...
    Liefs Colinda
    Ps: ik ga je van de week even snel een keertje bellen over die CD!

  • 03 Juni 2011 - 18:08

    Leonora:

    Nog eventjes en dan zit het er weer op. Geniet nog zo lang het kan.
    Dat virus ken ik, jammer dat het zo'n kostbaar virus is. Wij sparen ook al weer jaren. Misschien gaat het sneller als we samen sparen.
    Tot snel. Knuffel.

  • 04 Juni 2011 - 08:03

    Steffie:

    Geniet er nog van meis :D Tis zo voorbij! Ik kan niet wachten tot je weer terug komt, maar weet dat dit een super ervaring is voor je :D

    Die jurk staat je best goed, heb je ook nog een foto van je eendenbroekje XD?

    Tot gauw, ik mis je!

    Xxx

  • 04 Juni 2011 - 21:28

    Jannie:

    wat een leuke foto die waar de baby zo lekker tegen jou aanleunt en ja het zit er bijna op maar geniet nog van alles wat nog op jou pad komt en ja beter een afrikavires of weet ik veel groetjes van ons en pas goed op jezelg xxx

  • 05 Juni 2011 - 14:02

    Veerle:

    Hey Sharlon,

    Geweldig dat je toch nog een huwelijk hebt kunnen meemaken! En wat voor een! Ik had nooit gedacht dat die zo snel een vrouw zou vinden. Ik heb er spijt van dat ik er niet bij kon zijn. Wacht maar tot je thuis komt. Dan lijk je toch nog heel bruin tegenover de rest. Geniet er nog van!
    Liefs, Veerle

  • 05 Juni 2011 - 14:03

    Veerle:

    O ja, dat afrikavirus daar heb ik ook last van! Laat Tanzania maar komen!

  • 07 Juni 2011 - 09:01

    Loeka:

    haha, het is durk! is ie dan toch getrouwd ;). En zijn mystery wife is is toch niet helen van meet africa (wie heeft die roddel toen in de wereld geholpen?)

    geniet van je laatste weekjes!
    x Loeka

  • 08 Juni 2011 - 18:24

    Oma Van Putten:

    lieve sharlon,
    Over twee dagen ben je jarig, alvast van harte gefeliciteerd.
    Een hele fijne dag toegewenst.
    Sharlon ik denk veel aan jou.
    Nog veel plezier daar en een goede reis terug.
    Een dikke zoen van je OMA !

  • 10 Juni 2011 - 15:25

    Dineke Post:

    Hallo lieve Sharlon,
    Van harte gefeliciteerd met je 20e verjaardag. Een leuke Afrikaanse verjaardag toegewenst. Ik heb de verslagen weer gelezen, en ze zijn weer super. Groetjes van ons allemaal. xxx

  • 10 Juni 2011 - 20:54

    Wim & Anja + Kids:

    Hallo Sharlon,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    een fijne dag toegewenst.

    groetjes,

    Wim & Anja Welleweerd
    Bergentheim

  • 14 Juni 2011 - 19:51

    Harmen & Geanne:

    heeeeeey sharlon!!

    na lang foto's kijken... laat ik maar iets van mij horen. zitten erg leuke foto's tussen!!

    NOG van Harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    ik zie dat je een leuke verjaardag hebt gehad, iets om niet te vergeten!

    suc6 met je opdrachten voor school!;)
    ik hoop dat je daar nog een leuke tijd hebt! geniet er van!

    Groetjes van Harmen en Geanne,

    en natuurlijk van de fam. uit Lutten!=)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Sharlon

Actief sinds 28 Dec. 2010
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 48140

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 13 December 2015

Warme hart van Afrika.

20 September 2012 - 26 Januari 2013

Nog een keer!

30 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Dromen waarmaken!

Landen bezocht: