Christmasparty in the valley! - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu Christmasparty in the valley! - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Sharlon Welleweerd - WaarBenJij.nu

Christmasparty in the valley!

Blijf op de hoogte en volg Sharlon

19 December 2012 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Hallooo,

Voor mijn gevoel alweer eeuwen geleden dat ik er een verhaal heb opgezet. Maar dit keer heb ik ook echt wat te vertellen!

Afgelopen twee dagen hebben we (aantal vrijwilligers en ik) een christmasparty gehouden in 2 valleien.
Er is elke maand een fooddrop in 2 valleien. De social workers gaan dan met een aantal vrijwilligers en een pakket naar 72 gezinnen die het goed kunnen gebruiken. In het pakket zit zeep, thee, zout, suiker, olie en bonen. Dit jaar hebben we geld ingezameld met een aantal vrijwilligers zodat we een kerstfeest konden organiseren voor deze gezinnen. Met het geld hebben we handdoeken, bloem, rijst, gist en waspoeder gekocht. Ook hadden we nog veel knuffels, speelgoed en snoepgoed verzameld.

1e dag. Mother Christmas day.
Ik mocht de KERSTMAN spelen! Ze noemen dat hier Father Christmas, maar zonder baard en blond haar onder de kerstmuts vandaan, ging dat niet helemaal werken. Dus ik ben Mother Christmas geworden en mocht in een super warm pak op een super warme dag cadeautjes uitdelen aan iedereen die op mijn schoot wilde zitten. Super gaaf toch, ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een keer op een kerstman zijn schoot heb gezeten en nu speelde ik er zelf een die lastige vragen stelde. De meeste kinderen konden niet echt goed Engels en bleven maar gewoon braaf naar mij lachen. Maar sommigen antwoorden ook echt de vragen. Op de vraag of diegene ook echt braaf was geweest kreeg ik vaak angstige ogen, maar de meesten zeiden dan wel dat ze zich goed gedragen hadden. Een jongen begon te stotteren en wilde al zijn wilde verhalen al vertellen. Eigenlijk was Mother Christmas wel erg nieuwsgierig wat hij allemaal voor wilds had meegemaakt, maar ik heb hem toch maar even onderbroken en gewoon zijn cadeau gegeven. Wel met de mededeling dat hij zich volgend jaar wel moet gedragen, want anders krijg hij volgend jaar niks! Het was erg leuk om cadeautjes en taart uit te delen aan deze kinderen. Maar het mooiste is nog wel dat ik een lift heb geregeld voor 2 meisjes. Er stonden 2 kleine meisjes hulpeloos met de vele spullen die ze gekregen hadden van ons. Die zouden dat met geen mogelijkheid thuis krijgen. Ik heb toen maar even geregeld dat ze met ons mee in het busje mochten en dat we ze thuis zouden afzetten. Het was een feest in het busje. Een meisje zat achter mij en zat de hele tijd met de kerstmuts op mijn hoofd te spelen. Het witte bolletje aan het eind is blijkbaar heel interessant. Anouk en ik hebben de kinderen nog even geholpen met de bult op te lopen en de spullen in huis te leggen. Heel krom, het huisje staat bijna op instorten, maar de televisie staat wel aan. De meisjes waren in ieder geval heel blij dat we ze geholpen hadden.
Onderweg kwamen we een vrouw tegen die ook graag mee wilde. Alleen toen de vrouw uit het busje moest, stuitte we op een groot probleempje.
De deur gaat niet helemaal goed open en dat was nu ook weer het probleem. Dus de Afrikaanse dikke kont moest door een klein kiertje. We hadden in het busje hier de grootste lol over. Melanie stond heel fanatiek buiten om de deur nog een poging te geven om open te kunnen. Maar voor ze het wist had ze al een lekkere kont in haar gezicht zitten. Een dag om nooit te vergeten!

2e dag. Rondje rijden.
De tweede dag was een beetje anders georganiseerd. Doordat de mensen ver weg van het comunitiecentrum wonen, was het geen mogelijkheid om ze allemaal daar naartoe te laten lopen en een feest te organiseren. Dus we gingen met de auto’s langs de mensen om ze daar hun taart, eten en cadeautjes te geven. Erg leuk, want nu zie je ook goed hoe de kinderen echt leven. Doordat ik deze manier van leven weer van dichtbij zag, besefte ik hoe erg ik Ghana mis! Het koken boven een eigengemaakt vuurtje, water halen, geen fatsoenlijke toilet of douche! Het was erg mooi om te zien dat een gezin een huis heeft gekregen van de regering. 3 maanden (en waarschijnlijk langer) hebben ze in een “huisje”geleefd wat eigenlijk een paar platen inhield. Maar vandaag mochten we zien dat er een stenen huis naast stond, waar fatsoenlijk in geleefd kon worden. Een echt kippenvelmoment.
Vandaag was het weer enthousiast ranja inschenken en cadeautjes uitdelen aan kinderen die ik maar tegenkwam. Erg leuk idee.

Dat bracht Kim en mij op een nieuw idee. We hebben nog redelijk wat geld over van het geld wat we hebben opgehaald voor deze kerstspecial. Nu willen we dit geld goed besteden en zijn we plannen aan het maken om in Januari met een busje naar de vallei te gaan en daar aan kinderen cadeautjes uit te delen. Maar dit zijn wilde plannen. Eerst nog even werken met kerst en oud en nieuw vieren in Durban aan het strand!

Iedereen een fijne kerst en een leuke jaarwisseling!
Ik zal aan jullie denken als ik in mijn bikini op het strand lig, haha.
XX

  • 19 December 2012 - 23:13

    Mama:

    Hallo mevrouw de kerstman-vrouw, mooi om te lezen dat je een ander zo blij kunt maken met kleine dingen. Ook al zijn het belangrijke dingen als eten. Blije koppie's met de kado's. Papa had een mooie spreuk hiervoor ER IS MAAR 1 DING MOOIER ALS KRIJGEN EN DAT IS GEVEN.
    Jullie ook hele mooie warme kerstdagen en een hele mooie jaarwisseling!

    HVJ
    liefs mam

  • 20 December 2012 - 06:22

    Sharlon:

    Meer foto's komen! Het liep niet helemaal soepel gister met het internet! X

  • 20 December 2012 - 07:12

    Marrietha:

    Hier krijg je gewoon een warm gevoel van. Zó hoort kerst te zijn. Kerstvrouw, je hebt weer goed je best gedaan! Veel plezier in je bikini tijdens de feestdagen. Geniet, want de tijd gaat veel te snel...

    Groetjes en kerstknuffels.

  • 20 December 2012 - 21:23

    Leoora En Johan:

    Heel bijzonder om zo Kerstmis te vieren, fijn om te kunnen delen. Fijne feestdagen en een goed 2013, knuffel van ons

  • 20 December 2012 - 22:08

    Jannie:

    hallo kerstvrouw wat heb jij toch een groot hart zo vertedered naar de kindertjes toe maar hoe jij omgaat daar met de mensen daar dat geeft zo''n blij gevoel van binnen. wij wensen jullie daar met zijn allen ook hele fijne feestdagen toe wij hebben de zon naar jullie toegestuurd en wij doen het hier wel met de regen de natte sneeuw en de kou dus ik denk aan je en nog heeeeeeel veeeeel plezier want de tijd vliegt voorbij


    hele fijne dagen in je bikini

    groetjes van ons en een dikke kerstknuffel

  • 17 Januari 2013 - 14:33

    Marjan Koops:

    Heey Sharlon

    Aftellen is zon beetje aan het beginnen..nog ff en je komt weer naar Hollanda!
    Hoop dat alles goed met je gaat!
    Geniet nog ff en succes met alles.

    Groetjes Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharlon

Actief sinds 28 Dec. 2010
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 48140

Voorgaande reizen:

01 September 2015 - 13 December 2015

Warme hart van Afrika.

20 September 2012 - 26 Januari 2013

Nog een keer!

30 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Dromen waarmaken!

Landen bezocht: